Gruppträning

Cirkelfys – funktionell,  träning i stationer

Kul, funktionellt och utmanande. Karaktären är fysträning, modellen är träning vid olika stationer. Betoningen ligger på uthållig styrka men träningen är också pulshöjande. Övningarna är funktionella och utmanar din teknik. Effekten förstärks med hjälp av redskap, som exempelvis skivstänger, brädor, vikter, Bosu, Kettelbells. Du tränar styrka, balans, rörlighet, koordination och kondition på ett tufft, sportigt och roligt sätt.
Passet ligger på medelnivå eller över och kräver viss träningsvana och kroppskontroll.

Cirkelfys är ett instruktivt, funktionellt pass där det mycket handlar om rörelsekvalitet med närvaro. Med Cirkelfyspasset vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står teknik, hållning och att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi och belastar övningarna.


Cirkelfys för löpare

Cirkelfys har sin grund i att vi vill skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Det handlar om träning med hög kvalitet, närvaro och noggrant utvalda övningar. På Cirkelfys för löpare behåller vi Cirkelfysens träningside, och form, men med fokus på att träningen ska vara anpassade till att man ska bli en bättre i sin löpning. Det är fortfarande ett pass som alla  an gå på.


Core soft – för dig som vill utveckla hållning och stabilitet

Träna och utvecklas i dina rörelsetekniker. Det handlar mycket om hållning, stabilitet och kontroll. Vi jobbar fokuserat och medvetet, banar in bra rörelsemönster som bygger upp din kapacitet.

Mycket fokus är på kroppens mittdel, dvs mage, rygg och sida – din core. Vi tränar också de andra stora lederna; skuldra, höft, knä och fot.

Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående. Core soft vänder sig till dig som vill träna mjukt och hänsynsfullt med leder och muskler. Kanske är du ny, ovan eller äldre. Kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Eller kanske känner du att den lugnare karaktär som soft-träning har är vad du trivs bäst med.


Familj – lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans

Familjejympan är lekfull jympa för barn 2-6 år och vuxna tillsammans. Det är roligt, spännande, och omväxlande. Här samlas våra yngsta deltagare för att ha kul och röra sig till musik. Fokus är på grovmotorisk träning och lekfulla rörelser som kommer ur musiken. Vi skapar förutsättningar för barnens naturliga och spontana förhållningssätt till rörelse. Effekten av enskilda rörelser är mindre viktig.


Flex soft – funktionell och mjuk rörlighetsträning

Mjuka upp och träna din funktionella rörlighet med extra hänsyn till leder och muskler. Träningen är lugn och inkännande och passar även dig som känner dig stel och ovan. Eller kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i övningar för hela kroppen.
Flex soft passar också dig som med en mjuk och dynamisk rörlighetsträning vill stressa ner, hitta balans, välmående och återhämtning.


HIT – högintensiv träning

HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassisk fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet.

Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd.

Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.


Jympa är Friskis&Svettis egen unika träning. Varierad, funktionell och enkel att hänga med i, bland annat för att träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Ledaren väljer själv sin musik och passen har olika personliga uttryck. Övningarna ger en allround träning i en form som är suverän. På en timme får du träna allt. Styrka, kondition och rörlighet.

Den klassiska Jympan finns hos oss på soft och medel nivå.

Jympa medel – högre tempo och hopp

Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.


Jympa soft – tar hänsyn, bygger upp och utmanar

Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik. Soft är en skonsam och utvald jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar.
Jympa soft startar med en mjuk uppvärmning. Därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition. Passet avslutas med nedvarvning, rörlighetsträning och skön avslappning. Intensitet och belastningar ligger lägre än Jympa bas.

Yoga

fysisk, lugn och meditativ

Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass där prestationskraven uteblir.

Du behöver inte ha tränat yoga innan.


Limited Edition

jympaupplevelse med en twist.

Välkommen på en åktur: Limited Edition 2017 FlowRide är en Jympa-upplevelse med en twist. Lekfull och funktionell träning med sömlösa växlingar och kontraster i både musik och rörelser. Hög tillsammanskänsla och nära till leendet. Precis som på Jympa tränar du hela kroppen; styrka, kondition och rörlighet. Åkturen bjuder dig på power, flyt och en och annan överraskning. Gör dig redo, nu åker vi!


Schema

Facebook